Brev:
Lukker munden for skeen - 5 mdr.
19. december 2014
Alder:
5 mdr.
Lukker munden for skeen - 5 mdr.
Kære Helen,
Siden jeg skrev sidst har jeg fået en lille dreng til, der bliver 6 mdr 30/12. Han er meget mild og nem, og alt går fint. Han Vejer omkring 8 kg og er ca 70cm. Det eneste "problem" har været, at han har gylpet meget (i voldsomme kaskader) fra han var helt spæd. Det er ved at stilne af nu, virker det til.
Jeg ammer ham fuldt ud; ca hver 3. time om dagen, men om natten kan det godt gå hen og blive en del gange, da han fra kl. 3 har en del små opvågninger, hvor jeg ofte lægger ham til, så han ikke får vækket hele huset, og da jeg også er så træt, at jeg tit vælger den nemme løsning. Han vil ikke tage en sut, og pt heller ikke sutteflaske (han har svært ved den rette sutteteknik).
Jeg synes allerede, at han omkring 4 måneder virkede meget interesseret, når jeg spiste eller drak noget, når han fx sad på mit skød (drejede hovedet osv.). Jeg tænkte derfor, at han måske så småt var ved at være klar til lidt skemad og prøvede forsigtigt med en lille smule grød, som han var relativt interesseret i. Det var naturligvis kun smagsprøver. Det med at give ham grød var dog ikke noget jeg gjorde konsekvent hver dag, og ret hurtigt var det som om, han ikke var så vild med det. Og nu, hvor jeg igennem de sidste par uger, har forsøgt at gøre det til en fast del af vores hverdag, er han begyndt at lukke munden helt i.
Jeg har prøvet at have ham på skødet eller siddende i skråstolen. Har også prøvet med lidt grøntsagsmos, men det er det samme. Han vil gerne have fat i skeen og selv putte den i munden, men så snart det er mig, der fører skeen hen mod hans mund, bliver den lukket i.
Hvis jeg får ham til at grine, kan jeg jo "snyde" ham, så han åbner munden og jeg kan komme ind med maden, men jeg tænker, at det vel er vigtigt, at lysten til at åbne munden kommer fra ham selv?
Tror du, jeg skal tage en pause i en uges tid?
Er det vigtigt, at han gerne vil spise én ting (fx grød), før jeg begynder at give ham noget andet (frugt- eller grøntsagsmos? så han ikke skal forholde sig til alt for meget nyt på en gang. Jeg forsøger også at få ham til at tage en flaske, da jeg skal begynde at arbejde i slutningen af januar 2 dage om ugen. (Bare 4 timer om dagen, men det kommer til at gå ud over amningen).
Har dine bøger om udvikling, søvn og mad. De hjælper allerede godt på vej!
Ser frem til at høre fra dig.
Bedste hilsner
Nanna