Lukker munden for skeen - 5 mdr.

19. december 2014

Alder:
5 mdr.

Lukker munden for skeen - 5 mdr.

Kære Helen,

Siden jeg skrev sidst har jeg fået en lille dreng til, der bliver 6 mdr 30/12. Han er meget mild og nem, og alt går fint. Han Vejer omkring 8 kg og er ca 70cm. Det eneste "problem" har været, at han har gylpet meget (i voldsomme kaskader) fra han var helt spæd. Det er ved at stilne af nu, virker det til.

Jeg ammer ham fuldt ud; ca hver 3. time om dagen, men om natten kan det godt gå hen og blive en del gange, da han fra kl. 3 har en del små opvågninger, hvor jeg ofte lægger ham til, så han ikke får vækket hele huset, og da jeg også er så træt, at jeg tit vælger den nemme løsning. Han vil ikke tage en sut, og pt heller ikke sutteflaske (han har svært ved den rette sutteteknik).

Jeg synes allerede, at han omkring 4 måneder virkede meget interesseret, når jeg spiste eller drak noget, når han fx sad på mit skød (drejede hovedet osv.). Jeg tænkte derfor, at han måske så småt var ved at være klar til lidt skemad og prøvede forsigtigt med en lille smule grød, som han var relativt interesseret i. Det var naturligvis kun smagsprøver. Det med at give ham grød var dog ikke noget jeg gjorde konsekvent hver dag, og ret hurtigt var det som om, han ikke var så ...

Annonce

... vild med det. Og nu, hvor jeg igennem de sidste par uger, har forsøgt at gøre det til en fast del af vores hverdag, er han begyndt at lukke munden helt i.

Jeg har prøvet at have ham på skødet eller siddende i skråstolen. Har også prøvet med lidt grøntsagsmos, men det er det samme. Han vil gerne have fat i skeen og selv putte den i munden, men så snart det er mig, der fører skeen hen mod hans mund, bliver den lukket i.

Hvis jeg får ham til at grine, kan jeg jo "snyde" ham, så han åbner munden og jeg kan komme ind med maden, men jeg tænker, at det vel er vigtigt, at lysten til at åbne munden kommer fra ham selv?

Tror du, jeg skal tage en pause i en uges tid?
Er det vigtigt, at han gerne vil spise én ting (fx grød), før jeg begynder at give ham noget andet (frugt- eller grøntsagsmos? så han ikke skal forholde sig til alt for meget nyt på en gang. Jeg forsøger også at få ham til at tage en flaske, da jeg skal begynde at arbejde i slutningen af januar 2 dage om ugen. (Bare 4 timer om dagen, men det kommer til at gå ud over amningen).

Har dine bøger om udvikling, søvn og mad. De hjælper allerede godt på vej!

Ser frem til at høre fra dig.

Bedste hilsner
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.